Barclays Pankki Sambian Forex Hinnat
Valtiovarainministeriö Barclays Bank of Sambia tarjoaa ammattimaisen valtiovarainministeriön tehtävän, jonka myyntitiimi auttaa asiakkaita kaikkiin Treasury-tarpeisiinsa. Barclays Bank of Sambia tarjoaa globaaleille ja alueellisille linkkeille maailmanluokan rahoituspalveluja ja tuotteita vanilasta kehittyneisiin kaupparakenteisiin, jotka kattavat valuuttakurssit, korot ja hyödykkeet. Barclays Bank of Zambia Treasury jakaa seuraavat taloudelliset päivitykset asiakkaiden päivittäiseen liiketoiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon: Päivittäinen taloudellinen päivitys Treasury-tiimi lähettää päivittäisen päivityksen, joka kattaa paikalliset valuuttamarkkinat, korot ja likviditeetti markkinoilla. . Päivitys kattaa myös kansainväliset valuuttamarkkinat ja hyödykkeet, erityisesti kupari ja öljy. Kausittaiset taloustieteelliset raportit Barclays Pankilla on oma taloustieteilijaryhmä, joka tarjoaa säännöllisiä talousraportteja, jotka kattavat maailmanlaajuiset tapahtumat, alueelliset taloudet, mukaan lukien Sambia. Asiakkaat voivat myös käyttää erikoistutkimustietoja BARX-verkon kautta toimivan Foreign Exchange - kaupassa. Tuotteet ja palvelut Pankki tarjoaa valuuttatuotteita asiakkaille, jotka kattavat kaikki tärkeimmät maailmanlaajuiset valuutat. Pankki tarjoaa spot - ja forward-valuuttakauppoja. Kiinteä tuotto Tuotteet Treasury tarjoaa asiakkaille kiinteäkorkoisia tuotteita, kuten valtiokonttolaskut, joukkovelkakirjalainat ja kiinteät talletukset eri valuutoissa. Riskienhallintatuotteet Pankki tarjoaa useita riskienhallintatuotteita, joiden avulla asiakkaat voivat joko suojata riskejä tai sijoitusstrategioita. Tuote kattaa: Valuuttakurssisuojausratkaisut, jotka kattavat vaniljajohdon hedge-tuotteet kehittyneisiin kauppatavarakenteisiin, jotka on räätälöity asiakkaan tarpeiden mukaan. Korot Riskinhallintatuotteet, jotka kattavat korkosuojaukset ja sijoitusratkaisut, jotka on räätälöity yksittäisiin asiakkaan riskiprofiileihin tai sijoitusstrategioihin. Hyödykkeiden hintasuojaukset kattavat hyödykkeiden suojaukset. Sähköinen kaupankäyntialusta Barclays Bank of Sambia tarjoaa asiakkaille myös maailmanlaajuisen elektronisen kaupankäynnin alustan nimeltä BARX, jonka asiakkaat voivat käyttää valuuttatransaktioita reaaliajassa. BARX tarjoaa myös markkinoita koskevia tietoja eri valuutoista ja hyödykkeistä, kuten kuparista ja öljystä. Näytön painatusnäyttö Painettu vaatetus on todistettu tapa ajaa myyntiä, rakentaa brändin tunnustusta ja ammattitaitoisesti asentaa työntekijöitä. Kauppa on varustettu sekä automaattisilla että manuaalisilla puristimilla. Automaattiset puristimet antavat meille mahdollisuuden tuoda tuhansia paitoja murto-osaan, joka kestää useimmat muut paikalliset kaupat tai autotallit. Manuaaliset puristustyömme antavat meille mahdollisuuden tuottaa laaja valikoima erikoistuneita painatusprosesseja ja paikkoja, kuten metallikalvot, glitter, pimeässä hehku, puff-tulostus, hihat, yksilölliset kaulaketjut, kangas, pussit ja paljon muuta. Olipa tarvitset muutamia kymmeniä tai useita tuhansia näyttöpainettuja paitaja, laatumme 8220warehouse laatua, palvelua ja kykyä marjapiirissä 8221 tekee meistä viimeisen valitun kirjoittimen. Brodeerauskirjonta tuo premium-elementin brändeihin ja ammattimaiseen ilmeeseen yrityksille. Kaikki kirjonta ei ole yhtä tasainen. Logo muuntaminen, neulat, langat, tausta, ja kone itsessään voi tehdä ero ruma puckered laastari tai kauniisti kirjailtu logo. Meidän myymälä käyttää korkealuokkaisia materiaaleja, asiantuntijasdigiteerejä ja useita teollisuuskategorian kirjontakoneita brändin laadun kirjontaan. Herkistä pellava-monogrammista nahkaiseen moottoripyöräilijän takkiin ja kaiken välissä minkä tahansa työn tai määrän käsittelyyn. Banners amp Lisää bannereita, bandit-merkkejä, lippuja, magneetteja ja paljon muuta. Bannerit ovat loistava tapa kääntää aidan mainostauluksi. Tarjoamme ulkona bannereita lähes kaikissa mittasuhteissa, joissa on lämpöhitsatut reunat, läpiviennit, paracord ja napitaskut. Banderollamme on rakennettu viimeksi, ja onneksi tarjoamme myös muita tuotteita, jotka auttavat sinua tulemaan takaisin. Jotkut muut tuotevalikoimamme sisältävät, mutta eivät rajoitu niihin, kynät, käyntikortit, lentolehtiset, ovenvartijat, postit ja lähes 800 000 muuta mainostuotetta ja painettuja esineitä. Meitä kutsuttiin 8220on pysäkkiksi8221. Päivän päätteeksi tuotteemme ovat kaikki täällä auttaaksemme sinua rakentamaan yrityksesi ja muodostamaan enemmän asiakkaita. Tervetuloa naapurustolle. Sijaitsee Plant Cityssä, FL, Tavoitteenamme on saada sinut tervetulleeksi ja samalla yksinkertaistaa prosessi, jonka avulla voit ajatella ideasi, logosi tai tuotemerkkiäsi mitä tahansa. Sambian tasavallan hallitus etsii ulkomaisia investointeja tammikuussa 2007 perustetun Sambian kehitysyhteistyöviraston (ZDA) kautta solmimalla useita kaupan ja investointien edistämistä yksiköitä yhtenä vaihtoehtona Sambiaan kiinnostuneille kansainvälisille sijoittajille. Suuriin lakeihin, jotka vaikuttavat ulkomaisiin investointeihin Sambiaan kuuluvat: Sambian kehitysyhteistyöviraston laki vuodelta 2006, joka tarjoaa laajan valikoiman kannustimia yrityksille myönnettävien päästöoikeuksien, vapautusten ja myönnytysten muodossa. Julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudesta (PPP) vuonna 2009 perustettu julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusyksikkö perustettiin valtiovarainministeriön ja kansallisen suunnittelun puitteissa edistämään ja helpottamaan yksityisesti rahoitettuja infrastruktuurihankkeita ja tarjoamaan sosiaalipalveluja tehokkaasti. GRZ on ilmoittanut suunnitelmista yhdistää Sambian kehitysyhteistyövirasto ja PPP-yksikkö perustamaan kauppa-, teollisuus - ja kauppaministeriön alainen teollisen kehityksen toimikunta tehostamaan maakuntateknologian kehitystä. PPP-yksikölle tuodut hankkeet etenivät uuden isänmaallisen puolueen valinnan jälkeen syyskuussa 2011. Vuoden 1994 osakeyhtiölain, jolla säännellään yritysten rekisteröintiä Sambiaan. Vuonna 2012 ehdotettiin osakeyhtiölain muutoksia, jotka voisivat asettaa ulkomaisille sijoittajille indigenisaatiovaatimukset, jotka vaihtelevat nollasta viiteenkymmeneen prosenttiin investoinnin koosta riippuen. Muutokset osakeyhtiölaissa säilyvät kuitenkin luonnoksena. Yleisiin kannustimiin sijoittajille eri aloille tarjotaan valikoitua lainsäädäntöä, joka koskee Sambian tulovirastoa (ZRA), mukaan lukien tulli - ja valmisteverolaki, tuloverolaki vuodelta 1966 ja vuoden 1995 arvonlisäverolaki. Työllisyyslaki Cap 268, Zambiarsquos joka edellyttää vaadittuja vähimmäissopimusehtoja. Immigration and Deportation Act Cap 123, jolla säännellään vierailujen, ulkomaalaisten ja maahanmuuttajien saapumista ja oleskelua Sambiaan. Sambian oikeuslaitoksella on sekava kirja, jolla säilytetään sopimusten pyhyys. Oikeusprosessi on pitkä ja tehottomampi. Monilla tuomareilla ei ole kokemusta kaupallisista asioista. Ulkomaisten ja kotimaisten sijoittajien välillä ei ole eroa Sambian lainsäädännössä, mutta vuonna 2012 ehdotettiin muutoksia osakeyhtiölaissa, joka voisi luoda tällaisia eroja. Sijoittajat voivat vapaasti sijoittaa mihin tahansa talouden alaan ja heillä on oikeus saada ZDA: n Laki vuodelta 2006 (käsitellään myöhemmin tässä kertomuksessa). Sambian yritykset ovat valittaneet, että hallitus antaa joskus ulkomaisille yhtiöille verotuksellisia etuja, joita ei ole saatavilla samassa liiketoiminnassa toimiville sambian yrityksille. Yksityistämisprosessissa ulkomaiset sijoittajat voivat hakea valtionyhtiöitä. Myös muut kuin sambian-maat voivat sijoittaa Lusakan pörssiin rajoituksetta ja samoin ehdoin kuin sambianalaiset. Yrityksiä, jotka hakevat lisenssejä tai myönnytyksiä, tai yksityistettyjä yrityksiä hakevia sijoittajia, kannustetaan hakemaan paikallisia kumppaneita, vaikka ei ole selvää, miten sitoumuksia punnitaan, kun ZDA: n lisenssipäätökset tehdään. ZDA: n hallitus valvoo kaikkia investointeja, joihin kannustimia pyydetään, ja tekee päätöksensä yleensä 30 päivän kuluessa. Arvioinnit näyttävät tavanomaisilta ja syrjimättöminä, ja hakijoilla on oikeus hakea muutosta sijoituslautakunnan päätöksiin. ZDA: n hallitus koostuu 16 jäsenestä, mukaan lukien eri hallituksen ja yksityisen sektorin sidosryhmien edustajat. Investointi voidaan tarkistaa sektorin tai arvon määrittämiseksi ja arkistointi on pakollista. Sijoitushakemuksen kohteena on seulontajärjestelmä, jonka avulla voidaan muun muassa määrittää, missä määrin ehdotettu investointi auttaa työllisyyden ja henkilöresurssien kehittämisessä sitä, missä määrin hanke on vientisuuntautunut. ympäristönsuojelun ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan lain mukaisesti ympäristölle ja tarvittaessa ehdotetuille toimenpiteille ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi mahdollisuuden teknologian siirtoon ja muihin seikkoihin, joita hallitus pitää aiheellisina. Tarkastelun mahdollinen lopputulos voisi olla kielto tai lisävaatimusten asettaminen etenkin silloin, kun haitalliset ympäristökysymykset ovat syntyneet. Arvioinnit yleensä saatetaan päätökseen ajoissa. Sijoittaja voi 14 päivän kuluessa hallituksen päätöksen vastaanottamisesta valittaa päätöksestä valtiovarainministeriölle ja kansalliselle suunnittelulle. Kolmen päivän kuluessa valituksen vastaanottamisesta ministeri voi vahvistaa, kumota tai muuttaa hallintoneuvoston päätöstä. Sijoittaja, joka on tyytymätön ministeriön päätökseen, voi kolmenkymmenen päivän kuluessa vedota Sambian korkeimpaan oikeuteen päätöksestä. Yhdysvalloista ei ole saatu negatiivisia raportteja tästä prosessista. ZDA-laki ei syrji ulkomaisia sijoittajia, ja kaikki alat ovat avoimia sekä paikallisille että ulkomaisille sijoittajille. Kansalaisten taloudellinen vaikutusvallan lisäämisvaltuuskunta työskentelee Sambian julkisten hankintojen viraston kanssa etuuskohteluun liittyvien hankintojen toteuttamisesta, jotka tukisivat sambian omistamia ja perustettuja yrityksiä. Seuraavassa taulukossa esitetään, missä GRZ luokittelee eri indekseihin, jotka liittyvät ajatuksiin ja muuhun organisaatioon, mukaan lukien Millennium Challenge Corporation (MCC), valmistamiin ulkomaisiin investointeihin: Muuntamis - ja siirtomenetelmät Ei ole olemassa mitään rajoituksia, jotka liittyvät varojen muuntamiseen tai siirtämiseen investoinnit (mukaan lukien sijoitusten pääoman rahaksi, ansiot, lainojen takaisinmaksut ja leasingmaksut) vapaasti käytettävissä olevaan valuuttaan ja lailliseen markkinakorvaukseen. Sijoittajat voivat vapaasti palauttaa pääomasijoituksia sekä osingot, hallinnointipalkkiot, korot, voitot, tekniset maksut ja rojaltit. Ulkomaan kansalaiset voivat myös siirtää ja siirtää Sambiaan ansaitut palkat vaikeuksitta. Sambiaan ei ole vaihdon valvontaa kenenkään liiketoiminnan harjoittajana asuvalle tai ulkomailla asuvalle henkilölle. Lisäksi muita kuin käteismaksuja koskevia liiketoimia ei ole rajoitettu. Paikallisen valuutan, Kwachan, valuuttamääräinen käteismuutos rajoittuu enintään 5 000 maksimikohtaisesti tilille ja 1000 muulle kuin tilinomistajalle. Ei ole olemassa suunniteltuja suunnitelmia vaihtaa rahalähetyspolitiikkaa, joka vaikuttaa valuuttakursseihin sijoituslähetyksiin. Sijoittajat voivat irtisanoa oikeudelliset rinnakkaismarkkinat, muun muassa vaihtovelkakirjalainan käyttökelpoiset instrumentit, eikä rahastojen varojen siirtoa tai ulosvirtausta voida rajoittaa voittojen, velkojen, pääoman, myyntivoittojen, henkisen omaisuuden tuoton tai tuotujen tuotantopanosten . Ulkomaille saaduista voitoista ei ole luovutusvaatimuksia. Pakkolunastus - ja korvausinvestoinnit voidaan laillisesti pakkolunastaa parlamentin tekemällä säädöksellä, joka koskee erityisiä pakkolunastettuja omaisuutta. Vaikka ZDA-säädöksessä todetaan, että korvauksen on oltava kohtuullisella markkina-arvolla, oikeudenmukaisen markkina-arvon määrittämismenetelmä on virheellinen. Korvaus on vaihdettavissa nykyisen valuuttakurssin mukaan. ZDA-laki suojelee myös sijoittajia siitä, että ne vaikuttavat haitallisesti vuoden 1993 sijoituslain myöhempiin muutoksiin seitsemän vuoden ajan alkuinvestoinnin jälkeen. Vuokrasopimukset, jotka myönnetään 99 vuo - den vuokrasopimusten perusteella, voivat palata hallitukselle, jos sen katsotaan olevan kehittymätön tietyn ajan kuluttua (yleensä viisi vuotta). Maan nimi on joskus kyseenalaistettu ja maa on nimeltään muille omistajille. Vuonna 2012 GRZ ryhtyi useita pakkolunasten kaltaisia toimia, jotka käänsivät yhden valtion omistaman yrityksen (SOE) yksityistämisen ja lopettivat kaksi valtion myönnytystä. Kaikissa kolmessa tapauksessa GRZ-toimien täydellinen korvaus on vielä päättynyt, vaikka vuoden 2012 suorien ulkomaisten sijoitusten GRZ-luvut heijastavat merkittävästi ulkomaisen hankintapääoman tuottoa. Tammikuussa 2012 GRZ peruutti SOE Zambi Telekommunikaatioyhtiön (Zamtel) kesäkuussa 2010 myynnin Libyarsquos LAP GreenN: lle, joka osti Zamtelin 75 prosentin osuuden 257 miljoonasta. GRZ kumosi yksipuolisesti myynnin ja otti uudelleen käyttöön televiestintäyrityksen, joka viittasi korruptioon ja puutteisiin yksityistämisprosessissa. LAP GreenN on sittemmin kiistänyt päätöksensä tuomioistuimissa. Syyskuussa 2012 GRZ irtisanoi ja osti jälleen käyttöoikeussopimuksen maan, joka on suurin Sambian rautatiejärjestelmien (RSZ) rautatieyritys. GRZ totesi, että toimiluvan irtisanominen, jonka odotettiin kestävän vuoteen 2023, edellytti RSZrsquosin tehottomuutta, mukaan lukien suuret liittoutumiset ja elämän ja omaisuuden menetys. Käyttöoikeus palautettiin Sambian rautateille, joka oli Sambian rautatieverkkojen entinen operaattori. Marraskuussa 2012 myös GRZ lopetti käyttöoikeussopimuksen yksityisen Sambian rajanylitysyhtiön kanssa Kongon demokraattisen tasavallan Kongon demokraattisen tasavallan kanssa tapahtuvan Kasumbalesa-raja-aseman hoitamiseksi sekä viisi muuta rajavalituslupaa Jimben (Angolan), Nakonden (Tansanian kanssa) , Chanida (Mosambikin kanssa), Kipushi (Kongon demokraattisen tasavallan kanssa) ja Mwami (Malawin kanssa). GRZ mainitsi salakuljetuksen ja tulojen menetyksen lopettamalla myönnytyksen, joka oli myönnetty julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuussopimuksiksi suunnittelua, rakentamista ja toimintaa varten. GRZ ei syrji sijoittajia tai Yhdysvaltain investointeja, yrityksiä tai pakkolunastuksen edustajia. Suhteellisen harvoista Yhdysvaltain yhtiöihin liittyvistä investointikiistoista on tapahtunut sen jälkeen, kun taloutta vapautettiin monitieteellisen demokratian käyttöönottamisen jälkeen vuonna 1991. Sambian investointikoodin mukaan korvaushakijoiden on ensin esitettävä sisäiset riitojenratkaisut Sambian korkeimman oikeuden kanssa. Jos näin ei ole, osapuolet voivat mennä kansainväliseen välimiesmenettelyyn, jonka valtio tunnustaa sitovaksi. Sambia on kansainvälisten investointien riitojenratkaisukeskuksen (ICSID) ja Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälisen kauppaoikeuden (UNCITRAL) jäsen. Aiemmissa riita-asioissa viivästyttiin valtionyhtiöiltä Yhdysvaltojen tavaroille ja palveluille suorittamia maksuja ja Yhdysvaltojen omistamien lentokoneiden viivästyneen purkamisen, joka oli vuokrattu konkurssiin mennyt sambian lentoyhtiöksi. Sambian tuomioistuimet ovat jonkin verran riippumattomia, mutta sopimusoikeudellinen ja omaisuusoikeuden täytäntöönpano on heikkoa, ja lopulliset tuomioistuimen päätökset voivat kestää kohtuuttoman kauan. Sambian lakien (ns. Laissa) Ulkomaiset tuomiot (vastavuoroinen täytäntöönpano), 76 luku, säädetään Sambian täytäntöönpanosta ulkomailla annettujen tuomioiden kanssa, jotka soveltavat vastavuoroista kohtelua. Ulkomaisen tuomion rekisteröinti ei ole automaattinen. Vuonna 2010 Lusakan korkeimman oikeuden tuomari päätti, että lontoolaista siviilituomiota entistä presidenttiä Frederick Chilubaa vastaan ei voitu rekisteröidä sambian tuomioistuimessa huolimatta toisesta ennakkotapauksesta. Sambian lakien konkurssilain 82 §: ssä säädetään velallisen kiinteistöjen konkurssihallinnasta ja säädetään velallisten tekemistä rikoksista rangaistavaksi. Siinä säädetään myös vastavuoroisuudesta Sambian ja muiden maiden välisissä konkurssimenettelyissä, ja siinä säädetään edellä mainituista ja sen seurauksista. Tämä koskee yksityishenkilöitä, paikallisia ja ulkomaisia sijoittajia. Konkurssitapaukset tehdään paikallisessa valuutassa, mutta ne voidaan maksaa missä tahansa kansainvälisessä vaihdettavassa valuutassa. Sambian välimiesmenettelylainsäädäntö nro 19 pätee sekä kotimaiseen että kansainväliseen välimiesmenettelyyn ja perustuu UNCITRAL-mallilakiin. Välimiesmenettelyn tulee olla kirjallinen. Osapuolet voivat nimetä minkä tahansa kansallisuuden, sukupuolen tai ammatillisen pätevyyden välimiehen. Ulkomaisia asianajajia ei voida käyttää edustamaan osapuolia kotimaisissa tai kansainvälisissä välimiesmenettelyissä Sambiaan. Verkkopalvelun tarjoamiseen ei ole mahdollisuutta, vaikka Sibeliassa on välimiehenä toimiva välimiesmenettely. Valiokunnalle annetut välimiespalkinnot pannaan täytäntöön Sambian korkeimmassa oikeudessa, ja tuomiot, joissa pannaan täytäntöön tai kieltäydytään tuomion täytäntöönpanosta, voidaan valittaa korkeimpaan oikeuteen. Keskimäärin noin neljäkymmentä viikkoa on pantava täytäntöön Sambian välityksellä tehty välitystuomio, kun hakemus jätetään täytäntöönpanoasiakirjaan. Ulkomaisen palkinnon suorittaminen kestää noin 18 viikkoa. Valtiollisten yksiköiden kanssa tehdyt sopimukset perustuvat usein välimiesmenettelyyn riitojenratkaisuvälineenä. Sambia osallistuu vuoden 1968 ulkomaisten välitystuomioiden tunnustamista ja täytäntöönpanoa koskevaan yleissopimukseen, joka tuli voimaan 7. kesäkuuta 1959 ja joka on sopimusvaltion sopimusvaltion sopimusvaltioiden sopimusvaltion ja muiden valtioiden kansalaisten välillä vuonna 1965 tulee voimaan 14.10.1966. Näitä pannaan täytäntöön Sambian lakien 42 §: n mukaisen investointisopimusta koskevan yleissopimuksen nojalla. Suorituskykyvaatimukset ja kannustimet GRZ pyrkii noudattamaan kauppaan liittyvien investointitoimenpiteiden (TRIM) vaatimuksia ja noudattaa WTO: n TRIM-velvoitteita. ZDA-lain mukaisia ensisijaisia aloja ovat: maatalous, teollisuus, kaivostoiminta ja matkailu. Vuoden 2006 ZDA-laki tarjoaa laajan valikoiman kannustimia yrityksille myönnettävien päästöoikeuksien, vapautusten ja myönnytysten muodossa, joita sovelletaan yhdenmukaisesti sekä paikallisiin että ulkomaisiin investointeihin. Sijoittajat, jotka sijoittavat vähintään 10 miljoonaa tunnistettua sektoria tai tuotetta, ovat oikeutettuja ZDA-lain mukaisiin kannustimiin. Sijoittajat, jotka investoivat vähintään 500 000 euroa monitoimivälitteiseen talousalueeseen (MFEZ) ja joilla on ZDA-säädöksen mukaisella ensisijaisella sektorilla tai tuotteella myönnettävällä alalla tai tuotteella oikeus yleisten kannustimien lisäksi: osingot viiden vuoden ajan osingonmaksun ensimmäisenä vuonna. Nettomääräinen vero voitoista viiden vuoden ajan ensimmäisen vuoden voitoista tehdään. Kuusi-kahdeksan vuotta, vain 50 prosenttia voitoista on verotettavaa, ja vuosia yhdeksän ja kymmenen vain 75 prosenttia voitoista on verotettavaa. Raaka-aineiden, pääomahyödykkeiden ja koneiden, myös kuorma-autojen ja erikoistuneiden moottoriajoneuvojen, tuontitulli on nolla, viiden vuoden ajan. Ajoneuvon ja kaluston kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen arvonlisäveron lykkäys. Ulkomaiset sijoittajat saavat kansallista kohtelua Zambiarsquosin verojärjestelmässä. Valmistus-, kaivos - ja hotellirakenteet saavat viiden prosentin vuotuisen poistoeron, johon lisätään kymmenen prosentin alkuerä kustannuksista sen vuoden aikana, jona rakennusta ensin käytettiin. Yksinomaan maatalouteen, teollisuuteen ja matkailuun käytettävät laitteet, koneet ja kasvit voivat saada 50 prosentin poistoja. Maatilojen parannuksiin liittyvät investoinnit saavat maatalouden parannustukea 20 prosenttia vuodessa ensimmäisten viiden vuoden aikana parantamisen jälkeen. Kahvin, teen, banaanin, sitrushedelmien tai vastaavien kasvien viljelyyn myönnettävät investointikustannukset ovat kymmenen prosentin vuosittaista kehitysavustusta ensimmäisen tuotantovuoden aikana. Maatalouden työtuki 100 prosenttia koskee tiettyjä maatalousmaan menoja. Muiden kuin hyötyajoneuvojen poistot ovat 20 prosenttia (tasapoisto). Muiden tulon tuottamiseen käytettävien varojen menot ovat 25 prosentin poistoja (tasapoisto). Vaikka suorituskykyvaatimuksia ei aseteta, viranomaiset odottavat investointilupahakemusten täyttymistä. Paikallista sisältöä, pääomaa, rahoitusta, työllisyyttä tai teknologian siirtoja koskevia vaatimuksia ei ole. Hallitus ei aseta korvausvaatimuksia tai aseta ehtoja luvan sijoittamiseen tiettyyn maantieteelliseen alueeseen tai paikalliseen sisältöön, mutta sijoittajia kannustetaan käyttämään paikallisia kansalaisia. Vuoden 2012 kansallinen talousarvio poisti viisi prosenttia tulleista helikoptereille ja mikrovaloille käytettäväksi matkailualalla. Kupari - ja koboltti-rikasteisiin sovellettavaa vientitullia on vähennetty 15 prosentista 10 prosenttiin, ja ne kattavat kaikki jalostamattomat tai puolittain jalostetut mineraalit. Tämän laajennuksen tarkoituksena on edistää paikallista käsittelyä ja lisäarvon lisäämistä. Vuoden 2013 kansallisessa talousarviossa GRZ poisti tulleja monista mekaanisista ja sähkökoneista, työstökoneista ja ajoneuvoista, kuten vetureista ja vaunuista, jäähdytetyistä kalastusaluksista, risteily - ja lautta-aluksista, ruoppaajista sekä moottoripyöristä ja ambulansseista. Hallitus vaatii, että kaikki kansainväliset yritykset, joilla on lupa käyttää kotimaista matkapuhelinverkkoa, tarjoavat 10 prosenttia osakkeista Lusakan pörssissä sopimusten perusteella tehdyille sitoumuksille ennen markkinoille tuloa. Sijoittajat ovat velvollisia luovuttamaan ZDA: lle omistustiedot viranomaisen hyväksymisprosessin osana. Vuoden 1994 Immigration and Deportation Act - säännöstä huolimatta vieraan valtion kansalainen, joka sijoittaa vähintään 250 000 euron tai vastaavan vaihtovelkakirjalainaan, saa itsenäisen ammatin harjoittamiseen oikeuttavan luvan ja enintään viiden ulkosuomalaisluvan. Käytännössä kuitenkin eräät ulkomaiset yritykset ovat joutuneet vaikeuksiin saada nämä luvat, erityisesti pienemmät sijoittajat. Tuontirajoitukset ovat voimassa siipikarjan ja lihavalmisteiden sekä geneettisesti muunnettujen tuotteiden osalta ympäristö-, terveys - ja turvallisuussyistä. Useimmat maataloustuotteet edellyttävät tuontilisensointia, ja Sambia ei sovella kauppapakotteita. Elintarvikkeiden tuonnin on täytettävä syyskuussa 1978 annetun elintarvike - ja huumausainelain, jonka mukaan pakkaus - ja merkintävaatimukset on oltava englanniksi. Kiinassa merkityt erinäiset elintarviketuotteet eriteltiin vuonna 2011 Chirundun raja-asemalla, koska ne eivät täyttäneet pakkaus - ja merkintävaatimuksia. Oikeus yksityiseen omistukseen ja sijoittautumiseen Ulkomaisilla ja kotimaisilla yksityisillä oikeussubjekteilla on oikeus perustaa ja omistaa liikeyrityksiä ja harjoittaa kaikenlaista palkitsevaa toimintaa, eikä yrityshankkeita ole varattu yksinomaan hallitukselle. Vaikka yksityisyritykset voivat vapaasti perustaa ja sijoittaa etuja yritystoimialoille, investointihallituksen hyväksyntä vaaditaan siirtämään sijoitusluvan tietylle yritykselle uudelle omistajalle. Yksityiset yritykset ovat joskus valittaneet, että toimintaedellytykset eivät ole tasapuoliset, kun ne kilpailevat julkisten yritysten kanssa lisensseihin tai myönnytyksiin. Kiinteistöjen suojelu ZDA-laki takaa sijoittajille, että kiinteistöoikeuksia kunnioitetaan. Kiinteistövakuudelliset omaisuuserät tunnistetaan ja pannaan täytäntöön, sekä irtainta että todellista. ZDA-laki takaa oikeudellisen suojan ja helpottaa kaikkien omistusoikeuksien hankkimista ja luovuttamista, kuten maa-alueita, rakennuksia ja kiinnityksiä. ZDA tekee yhteistyötä maakuntien komission jäsenen kanssa nopeiden seurantajärjestelmien kehittämiseksi, jotta maa tunnistettaisiin investoimalla ensisijaisiin aloihin. Sambian tavaramerkin suojan oikeudellinen kehys on riittävä. Yritysten omistamien tietojen paljastamisesta on sakkoja, mutta ne eivät ole riittävän suuria, mutta rangaistakseen tietojen paljastamisen asianmukaisesti. Tekijänoikeussuoja on rajoitettu, eikä se kata tietokoneohjelmia. Teollis - ja tekijänoikeuksien täytäntöönpano on heikko Sambiaan, ja tuomioistuimilla on vähän kokemusta kaupallisista riita-asioista. Sambian patenttilainsäädäntö vastaa teollisoikeuden suojelua koskevan Pariisin yleissopimuksen vaatimuksia, joihin Sambia on allekirjoittanut. Tuote tai prosessi on patentoitava vähintään neljä kuukautta. Duplikaattisia hakuja ei tehdä, mutta patenttipalkintoja voidaan hakea muutosta rikkomisen vuoksi. Sambia on allekirjoittanut useat kansainväliset patentti - ja tekijänoikeussopimukset, mukaan lukien Maailman henkisen omaisuuden järjestö (WIPO), Pariisin unioni, Bernin unioni, Afrikan alueellinen teollisoikeusjärjestö (ARIPO) ja Unescon yleinen tekijänoikeusyleissopimus. Kansalliset lait ovat yleensä riittäviä teollis - ja tekijänoikeuksien suojaamisessa, ja viimeaikainen valvonta on ollut tehokasta laittomien musiikki - ja videotallenteiden, kosmetiikan ja ohjelmistojen torjumiseksi. Pieniä tavaramerkkivirheitä esiintyy joihinkin pakattuihin tuotteisiin kopioidun tai harhaanjohtavan pakkauksen kautta. Sääntelyjärjestelmän avoimuus Hallitus on pyrkinyt edistämään avoimia toimintalinjoja kilpailun edistämiseksi, vaikka valitukset ovatkin ajoittain nähtävissä. Maatalousalalla GRZ: n interventiot maissi (maissi) ostamalla tukikelpoisilla hinnoilla ja tuetun lannoitteen jakelu alittavat yksityisen sektorin mahdollisuudet päästä näille markkinoille. Raaka-aineiden, erityisesti maissin ja muiden jyvien tuonti - ja vientikieltojen ennakoimattomuus on esteenä yksityisen sektorin osallistumiselle hyödykemarkkinoihin. Työlainsäädännössä säädetään erittäin antelyistä irtisanomiskorvauksista, lomaista ja muista työntekijöiden eduista, jotka voivat estää investointeja. Tällaisia sääntöjä ei sovelleta lyhyellä aikavälillä palkattuun henkilöstöön. Sellaisena suurin osa sambian työntekijöistä palkataan epävirallisessa tai lyhytaikaisessa työsuhteessa. Heinäkuussa 2012 GRZ tarkisti Sambian lakien vähimmäispalkka - ja työehtolakia (Cap 276) eri työntekijäryhmille lakisääteisten instrumenttien muuttamisesta vuoden 2011 2011 ensimmäiseksi vuodeksi 2011, 2011 2011 määräksi nro 2 ja järjestysnumero 2011 2011 n: o 3. Palkkojen nousuvauhti aiheutti teolliset levottomuudet, sillä useimmat työnantajat eivät voineet maksaa tarkistettuja palkkoja ja päättivät tilapäisesti sulkea toimintansa. GRZ on perustanut yhden luukun ja e-rekisterin ensisijaisesti keventämään byrokraattisia menettelytapoja ja vaatimuksia, joita yrittäjät kohtaavat yritysten käynnistysvaiheessa. Palveluihin kuuluvat muun muassa yrityksen nimien rekisteröinti, yhtiöiden yhdistäminen, verotus, työntekijän eläkejärjestelmän työnantajan rekisteröinti, lainahakemus, MSE: n rekisteröinti Sambian kehitysviraston, maahanmuutto - ja lisensointielinten, kuten Sambian luonnonvaraisen viranomaisen ja Sambian ympäristökeskuksen kautta. Matkailun ja kulttuurin ministeri hylkäsi joulukuussa 2012 Zambian luonnonvaraisen eläimistön pääjohtaja ja neljä muuta johtajaa väitetysti korruptoituneista käytännöistä metsästysmyönnytysten myöntämisessä, mikä peruutti hallinnon jo myöntämät myönnytykset. Ehdotettuja lakeja ja muita lakisääteisiä säädöksiä ei yleensä ole tarkastettu eturyhmien kanssa tai julkaistu luonnosluonnoksessa, ennen kuin ne tulevat voimaan. Mahdollisuuksia kommentoida ehdotettuja lakeja ja määräyksiä on joskus olemassa kauppayhdistysten, kuten Yhdysvaltain kauppakamarin Sambian Ndash, joka perustettiin vuonna 2011 Zambia Chamber of Commerce and Industry (ZACCI), Zambia Association of Manufacturers (ZAM), Zambia Mining Chamber ja Sambian liiketoimintafoorumi. Yleisesti ottaen sidosryhmien kuuleminen lainsäädäntöä ja määräyksiä kehitettäessä on kuitenkin vähentynyt. Vaikka tehokkaiden tuomioistuinten välisten riitojenratkaisujärjestelmien perustana on, sambian tuomioistuimet ovat suhteellisen kokemattomia kaupallisten riita-asioiden alalla. Tämä yhdessä useiden vireillä olevien kaupallisten tapausten kanssa pitää sääntelyjärjestelmän nopeana ja avoimena. Joitakin toimenpiteitä riitojenratkaisun edistämiseksi sovittelulla on toteutettu pyrittäessä selvittämään tapauskanta. Tuomioistuimet tukevat vaihtoehtoista riidanratkaisua, mukaan lukien välimiesmenettelyä koskeva mekanismi. Vuonna 2004 High Court perusti kaupallisen jaon korkean korvausvaatimuksen ratkaisemiseksi. Tämä maksuperusteinen järjestelmä on nopeuttanut tällaisten tapausten ratkaisua. Tehokas pääomamarkkinat ja salkunsiirrot Hallituksen politiikat yleensä helpottavat taloudellisten resurssien vapaata kulkua tukemaan resurssien tuloa tuote - ja tekijämarkkinoilla. Pankkivalvonta ja Sambian keskuspankin (BoZ) sääntely ovat parantuneet viime vuosina. Parannuksiin kuuluu joidenkin maksukyvyttömien pankkien toimilupien peruuttaminen, pelastamisen estäminen, talletusten suojauksen rajoittaminen, lainan takaisinperintätyön tehostaminen sekä pankkien valvojien koulutuksen ja kannustimien parantaminen. Vaikka viime vuosina on tapahtunut joitakin parannuksia, luotto yksityiselle sektorille on kallista ja helposti saatavilla vain vähäriskisiä sijoituksia varten. Suurten korkojen pysyvyys johti siihen, että GRZ ohjasi Sambian keskuspankkia rajoittamaan kaupallisia lainoja 18,25 prosenttiin joulukuussa 2012, voimaan tammikuussa 2013. Sambian keskuspankki myöhemmin rajoitti muiden kuin pankkialan rahoituslaitosten, mukaan lukien mikroluottojen lainanantajat, 42 prosenttia tammikuussa 2013. Yksi lainanantoa estävä tekijä on lainan oletusolettamisen kulttuuri, jota monet lainanottajat pitävät vähäisenä rikkomuksena. Vaikka Zambiarsquosin ensimmäinen luottoluokituslaitos myönsi lisenssin vuonna 2007, Credit Credit Bureau Africa Limited: n lainanantajan datan raportointi on edelleen epätyydyttävä eikä luottoluokitustietoja ole laajasti saatavilla. Lisäksi valtion velkakirjalainojen korkeat tuotot ovat historiallisesti kannustaneet liikepankkeja investoimaan voimakkaasti julkisen velan piiriin, jättäen rahoittamatta tuottavia yksityissektorin investointeja. Pankkivirkailijat myöntävät, että heidän on parannettava riskiarviointi - ja luotonhallintataitojaan toimielimissään, jotta he voivat parhaiten palvella lainanottajia. Samalla he väittävät, että laaja-alainen taloudellinen lukutaidottomuus rajoittaa lainansaajille mahdollisuuden saada luottoa. Pankit tarjoavat valuuttamääräisiä luottoja vain investoinneille, joiden tarkoituksena on tuottaa tavaroita vientiin. Pankit tarjoavat palveluja maksupohjaisella mallilla ja pankkikulut ovat yleensä korkeita. Kotimaan asuntolainoja on saatavissa useilta johtavilta sambianpankilta, vaikka korot ovat edelleen erittäin korkeat. Sambiaan kuuluu ns. 19 pankkia, mukaan lukien Citibank. Zambiarsquosin suurimmat pankit ovat Zambia National Commercial Bank (Zanaco), Barclays Bank Zambia Limited, Standard Chartered Bank Limited ja Stanbic Zambia Limited. 17 vuotta vanha Lusakan pörssi (LuSE) on rakennettu vastaamaan kansainvälisiä suosituksia selvitys - ja toimitusjärjestelmien suunnittelusta ja toiminnasta. Ulkomaiseen osallistumiseen ei ole rajoituksia LuSE: ssa, ja ulkomaalaiset voivat sijoittaa varastoihin samoin ehdoin kuin sambia. LuSE on tarjonnut osakkeiden kaupankäyntiä alusta lähtien ja maaliskuussa 1998 LuSE tuli Zambian valtion obligaatioiden virallisille markkinoille. Sijoittajat, jotka aikovat myydä noteeratun arvopaperin tai valtion joukkovelkakirjalainan, on nyt valtuutettu käymään kauppaa LuSE: n kautta. Markkinoita sääntelee vuoden 1993 arvopaperilakia ja pannaan täytäntöön Sambian Securities and Exchange Commission. Rahoitusinstrumenttien jälkimarkkinointi on markkinoilla hyvin vähäistä tai olematonta joillakin aloilla. Vuoden 2011 lopussa LuSE: ssä listattiin 22 yritystä. Syyskuussa 2012 Sambia esitti 750 miljoonan dollarin debyyttinsä 10 vuoden eurobondilla. Sekä liikkeeseenlaskijan määrä että tuotto ylittivät odotukset. Laina myönnettiin 5,625 prosentin tuotolla ja nostettiin 500: sta 750: een miljoonaan. Liikkeeseenlaskija ylitti huomattavasti yli 11 miljardia vastaanotettuja tilauksia. GRZ on ilmoittanut aikomuksestaan hyödyntää kyseisestä tuesta saatua hyötyä kansallisen infrastruktuurin parantamiseksi erityisesti liikenne - ja energia-aloilla. Yksityiset yritykset ovat avoimia ulkomaisille sijoituksille fuusioiden ja yritysostojen kautta. Kilpailuviraston kuluttajansuojavaliokunta (CCPC) tarkasteli ja käsitteli 23 suurta yrityskauppaa vuonna 2011, mukaan lukien ZainCeltel Zambian Bharti Airtelrsquosin osto, LAP Greenin Zamtelin yksityistäminen, Chevronrsquosin varojen hankkiminen Sambiaan Engen Petroleum, Wal - Mart Stores - yhdistys ryhtyi ostamaan pelialustoja hankkimalla Massmart Holdings Limitedin Etelä-Afrikasta, Barrick Gold Corp: n haltuun Equinox Lumwana Copper Mines - yrityksestä, BP: n osakkeiden hankkimisesta Etelä-Afrikassa, mukaan lukien Puma Energyin BP Zambia ja Jinchuan Group Limitedin Metorex Chibuluma Kuparikaivos. Valtion omistamiin yrityksiin kohdistuva kilpailu Sambiassa on vain vähän valtion omistamia yrityksiä, joilla kaikilla on vakavia toiminta - ja hallinnointiongelmia. ZESCO Oy vastaa Sambian sähkön tuottamisesta, siirrosta ja jakelusta. Kahdelle yksityiselle yksikölle tehdään sopimus sähkön toimittamisesta joihinkin kaivoksiin. Copperbelt Energy Corporation supplies electricity to mining companies on the Copperbelt, while North-Western Energy Company supplies power to Lumwana (Barrick Gold) Mine in Solwezi. Private enterprises are allowed to compete with public enterprises under the same terms and conditions with respect to access to markets, credit and other business operations, such as licenses and supplies. Zambia has a pipeline of privately developed hydro-power projects. To name but a few: a 650-million project with Lunzua Power Authority for the construction of a 93-MW power plant at Kabweluma a 151-MW power plant at Kundabwika a 40-MW power project to be undertaken by Copperbelt Energy Corporation, with partners and the 250-million Itezhi Tezhi Hydro power project to produce 120 MW by ZESCO and Tata Africa Corporation. The SOEs are governed by Boards of Directors that are appointed by Government, with consultations and participation of the private sector. The chief executive of the SOE reports to the Board Chairperson. In the event that the SOE declares dividends, these are paid to the Ministry of Finance and National Planning. The Board Chairperson is informally obligated to consult with government officials before making decisions. Zambia does not have a Sovereign Wealth Fund. Zambian SOEs are audited by the Auditor Generalrsquos Office, as required by law and using international reporting standards. The audited reports are submitted to the President for tabling in the National Assembly, in accordance with the provisions of Article 121 of the Constitution of Zambia and the Public Audit Act, Cap 378, of the Laws of Zambia. The audits are carried out annually, but delays in finalizing and publishing results are common. Corporate Social Responsibility The concept of corporate social responsibility (CRS) has recently gained traction in Zambia. General awareness of corporate social responsibility exists among both producers and consumers. Some local and foreign enterprises tend to follow generally accepted CSR principles, such as the OECD Guidelines for multinational enterprises, while other foreign firms ignore complex issues, such as labor rights, environmental protection, bribery, corruption and human rights. The firms that pursue CSR are viewed favorably by the government and the communities in which they operate. Zambia does not have a history of significant political violence. Zambia held relatively peaceful presidential, parliamentary and local government elections in September 2011 which ushered in a change of governing party from the Movement for Multiparty Democracy (MMD) to the Patriotic Front (PF), led by now-President Michael Sata. Infrequent student protests sometimes turn violent, but they are generally short-lived and confined to small areas in and around universities. Tensions have been rising in Western Province over the rights under the Barotseland Agreement of 1964. In January 2011, protests in Mongu and Limulunga turned violent resulting in two deaths, several injuries, and hundreds of arrests. We advise caution when traveling to the Mongu area. In August 2012, Zambian miners killed a Chinese manager at a Chinese-owned coal mine in Southern Province during a riot over low wages and dangerous working conditions. Zambiarsquos anti-corruption activities are governed by the Anti-Corruption Act of 2010 and the National Anti-Corruption Policy of 2009, which stipulate penalties for different offenses. While legislation and stated policies on anti-corruption are adequate, implementation sometimes falls short. Zambia lacks adequate laws on whistleblower protection, asset disclosure, evidence, and freedom of information. Zambia signed and ratified the United Nations Convention Against Corruption in December 2007. Zambia is also a party to the OECD Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions. Other regional anti-corruption initiatives are the Southern Africa Development Community (SADC) Protocol Against Corruption, ratified on July 8, 2003, and the African Union (AU) Convention on Preventing and Combating Corruption, ratified on March 30, 2007. U. S. firms and the Zambian government have identified corruption as an obstacle to foreign direct investment. Corruption is most pervasive in government procurement and dispute settlement. Giving or accepting a bribe by a private, public or foreign official is a criminal act, and a person convicted of doing so is liable to a fine or a prison term not exceeding five years. A bribe by a local company or individual to a foreign official is a criminal act and punishable under the laws of Zambia. A local company cannot deduct a bribe to a foreign official from taxes. The Anti-Corruption Commission (ACC) is the agency mandated to spearhead the fight against corruption in Zambia. The Anti-Money Laundering Unit of the Drug Enforcement Commission (DEC) also assists with investigation of allegations of misconduct. An independent Financial Intelligence Unit (FIU) was formed in 2010, but has not yet developed the capacity to take the lead in investigating financial crimes. In November 2012, the FIU Board of Directors was appointed and sworn in with a challenge to implement its mandate. Zambiarsquos anti-corruption agencies generally do not discriminate between local and foreign investors. Transparency International has an active Zambian chapter. The GRZ encourages companies to establish internal codes of conduct that, among other things, prohibit bribery of public officials. The Integrity Committees (ICs) Initiative is one of the strategies of the National Anti-Corruption Policy (NACP), which is aimed at institutionalizing the prevention of corruption. The NACP was approved by the previous government in March 2009, and its implementation is spearheaded by the Anti-Corruption Commission. Eight institutions were targeted, including the Zambia Revenue Authority, Immigration Department and Ministry of Lands. Most companies have effective internal controls, ethics and compliance programs to detect and prevent bribery. The PF government has not yet signaled whether it will follow the NACP or develop a new policy to fight corruption although President Sata has said that anti-corruption will be a central pillar of his presidency. Bilateral Investment Agreements Zambia has signed bilateral reciprocal promotional and protection of investment protocols with most of the Common Market for Eastern and Southern Africa (COMESA) and the SADC member states. In November 2001, COMESA signed a Trade and Investment Framework Agreement with the United States. On October 2, 2000, Zambia became a beneficiary of the African Growth and Opportunity Act (AGOA). Zambia initialed market access through the Eastern and Southern Africa (ESA) interim Economic Partnership Agreement (IEPA) with the European Union on September 30, 2008. In completing these negotiations, the provisions of trade in goods chapter and related annexes of the ESA IEPA now apply to Zambia. Zambia has signed protective agreements with Chinese, Nigerian, Libyan and Indian investors. Zambia does not have a bilateral investment treaty or a bilateral taxation treaty with the United States. OPIC and Other Investment Insurance Programs An OPICZambia agreement was signed in June 1999. Zambia is also a signatory to the Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA), which guarantees foreign investment protection in cases of war, strife, disasters, other disturbances, or expropriation. In June 2001, the World Bank extended credit in the amount of 5 million to start up the African Trade Insurance Agency (ATI). This institution, which is open to all African states that are members of the AU, provides exporters with insurance against receivables on export trade deals and political risk insurance for trade transactions. In the event that OPIC should pay an inconvertible claim, the local currency accepted by OPIC would be made available, pursuant to the bilateral agreement providing for the OPIC program, to the MissionATI on a priority basis for USG expenses. The Embassy uses approximately 33.7 million in Zambian Kwacha per year. Kwacha were purchased at the average market exchange rate of K5, 135 to the U. S. dollar in 2012. Note: The Zambian Kwacha was rebased, effective January 1, 2013, dropping the final three zeros from the currency 20,000 old Kwacha becomes 20 rebased Kwacha. Zambiarsquos foreign exchange rates track closely with international copper prices. As such, when copper prices rise, the Kwacha generally appreciates in value. Although an abundance of unskilled labor exists in Zambia, investors complain that the supply of skilled and semi-skilled labor is inadequate. The government adheres closely to International Labor Organization (ILO) conventions. Labor-management relations vary by sector. The minimum monthly entitlement for any permanent employee, including general workers, is approximately Kwacha 700 rebased (135). The new government reviewed and amended labor policy and labor laws which raised the minimum wage levels for different categories of workers. The revised minimum wages caused industrial unrest in most manufacturing and service industries while some companies opted to lay off some workers as they could not meet the upward revised minimum wages. Foreign Trade ZonesFree Ports An investor may apply to be appointed and licensed by the Commissioner General to establish and operate a bonded factory under Section 65 of the Customs and Excise Act. In early 2007, the GRZ announced the creation of multi-facility economic zones (MFEZ) in which investors enjoy waivers on customs duty on imported equipment, excise duty and value added tax, among other concessions. Foreign-owned firms like any investor do enjoy the same investment opportunities in Foreign Trade Zones. On October 31, 2000, the COMESA Free Trade Area (FTA) was launched. COMESA established a customs union in June 2009, during the 13th Summit of the COMESA Heads of State and Government. The top five intra-COMESA exports from Zambia include tobacco, raw sugarcane, wire, refined copper and cement. The SADC (Southern Africa Development Community) Trade Protocol Member States, a regional grouping of 13 African states, came into force in 2008. The protocol promotes regional integration through trade development and develops natural and human resources for the mutual benefit of their people. Trade among SADC member states is conducted on reciprocal preferential terms. Rules of Origin define the conditions for products to qualify for preferential trade in the SADC region. Products have to be lsquowholly producedrsquo or lsquosufficiently processedrsquo in the SADC region to be considered compliant with Rules of Origin. The Rules of Origin for SADC are product-specific and not generic, as are the ones for COMESA. Foreign Direct Investment Statistics The ZDA compiles data on investment commitments from investors who obtain investment licenses at the ZDA and from other investment reports. Investors in mining projects do not invest through the ZDA, but instead work with the Ministry of Mines and Mineral Development. ZDA data are, therefore, incomplete and should not be considered a complete measure of foreign direct investment (FDI). They are, however, the only FDI data available in Zambia. Current estimated FDI stock as a percentage of GDP is 23 percent, according to 2011 ZDA data. Zambia recorded a drop in FDI in early 2012, primarily due to a significant offset for the return of foreign acquisition capital related to the re-acquisition of Zamtel from Libyarsquos LAP GreenN. This drop in FDI may also have been influenced by investor concerns regarding PF management of the economy, including economic policy volatility, de facto business expropriations, and the deportation of several foreign investors without due process. Below is a summary of investment pledges in U. S. Dollars for 2010 and 2011Foreign Exchange Rates Your eligible deposits with Barclays Bank PLC are protected up to a total of 75,000 by the Financial Services Compensation Scheme, the UKs deposit guarantee scheme. Tätä rajaa sovelletaan kaikkiin talletuksiin, joita sinulla on seuraavilla tavoilla: Barclays, Barclays Bank, Barclay-kortti, Barclays Business, Barclays Capital, Barclays Corporate, Barclays UK amp Ireland Private Bank, Barclays Private Private Banking, Barclays Premier, Barclays Private Bank , Barclays Stockbrokers, Barclays Wealth, Woolwichin kiinnitykset. Kaikkien kyseisten tuotemerkkien rajan yläpuolella olevat talletukset eivät todennäköisesti kuulu. Lisätietoja osoitteessa fscs. org. uk (avautuu uudessa ikkunassa). Barclays on Barclays Bank PLC: n ja sen tytäryhtiöiden kaupallinen nimi. Vakavaraisuusasetuksen viranomainen on hyväksynyt Barclays Bank PLC: n ja se on säännelty taloushallinnon ja vakauden valvontaelimen (Financial Services Register No. 122702) mukaisesti. Rekisteröity Englannissa. Rekisteröity numero on 1026167, jonka kotipaikka on 1 Churchill Place, London E14 5HP. Linjat ovat avoinna maanantaista perjantaihin klo 8-18. Laadun palvelun ylläpitämiseksi voimme seurata tai tallentaa puheluita. Puhelumaksut ja tiedot. Olet siirtymässä muiden kuin Barclays-sivuston kautta. Huomaa, että Barclays ei ole vastuussa tämän verkkosivuston tarkkuudesta tai sisällöstä eikä suosittele sitä eikä anna mitään takeita sen asemasta. Barclays ei ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat sen käytöstä.
Comments
Post a Comment