Selitä The Kaupankäynti Järjestelmä Of-The Atsteekit
Johdanto Azteekit, jotka luultavasti alkavat nomadiksi heimona Pohjois-Meksikossa, saapuivat Mesoamerikkaan noin 1200-luvun alusta. Pääkaupungistaan Tenochtitlan, atsteekit nousivat hallitsevana voimana Keski-Meksikossa ja kehittivät monimutkaisen yhteiskunnallisen, poliittisen, uskonnollisen ja kaupallisen organisaation, joka toi monille alueensa 8217-luvun kaupunkivaltioista, jotka olivat hallinnassaan 15-luvulla. Espanjan valloittaja Hernan Cortes johti hyökkääjiä vastoin atsteekteja voimalla ja vangitsi Tenochtitlanin vuonna 1521 lopettaen Mesoamerica8217: n viimeisen suuren kotimainen sivilisaation. Varhainen Aztecin historia Aztecin kansan tarkat alkuperät ovat epävarmoja, mutta niiden uskotaan alkaneen pohjoisheijona metsästäjien keräilijöitä, joiden nimi on peräisin kotimaastaan, Aztlan (tai White Land). Asteekseja kutsuttiin myös nimellä Tenochca (josta pääkaupungin nimi Tenochtitlan oli peräisin) tai Meksikosta (kaupungin nimi, joka korvaisi Tenochtitlanin sekä koko maan nimen) . Azteit ilmestyi Mesoamericaas esikolumbian Meksikon eteläisen Keski-alueen tunnetaan 13-luvun alussa. Niiden saapuminen tuli juuri ennen tai ehkä auttanut aikaansaamaan entisen hallitsevan mesoamerikkalaisen sivilisaation Toltecsin. Tiesitkö, että atekkikieli, Nahuatl, oli keskeinen kieli Keski-Meksikossa 1350-luvun puolivälissä. Espanjan lainaamat lukuisat naahuoltiset sanat absorboitiin myöhemmin myös englanniksi, kuten chile tai chili, avokado, suklaa, kojootti, peyote, guacamole, ocelot ja mescal. Kun atsteekit näkivät kotkan kallistuneen kaktuslautalla Texcoco-järven lounaaseen rajan lähellä, he ottivat sen merkiksi rakentaakseen siellä asutusta. He tyhjensivät myrkyllistä maata, rakensivat keinotekoisia saaria, joilla he voisivat kasvattaa puutarhoja ja perustaa pääkaupunginsa Tenochtitlnin perusta vuonna 1325 AD. Tyypillisiä azeekkasveja olivat maissi (maissi) sekä pavut, squashit, perunat, tomaatit ja avokadot. tukivat myös kalastamalla ja metsästääkseen paikallisia eläimiä, kuten kaneja, armadilloja, käärmeitä, kojootteja ja luonnonvaraisia kalkkunoita. Heidän suhteellisen kehittynyt maatalouden järjestelmä (mukaan lukien voimakas maanviljely ja kastelu menetelmät) ja voimakas sotilaallinen perinne antaisivat Azteille mahdollisuuden rakentaa onnistunut valtio ja myöhemmin imperiumi. Aztec Empire Vuonna 1428 atteekit muodostivat johtajansa Itzcoatlin kanssa kolmikantaisen liittoutuman Texcocansin ja Tacubansin kanssa voittaakseen voimakkaimmat kilpailijansa alueelle, Tepanecille ja valloittaakseen Azcapotzalcon pääkaupungin. Itzcoatls seuraaja Montezuma (Moctezuma) Minä, joka otti vallan vuonna 1440, oli suuri soturi, joka muistettiin atsteekkimin imperiumin isänä. 1500-luvun alkupuolella atsteekit olivat tulleet hallitsemaan jopa 500 pientä valtiota ja noin 5-6 miljoonaa ihmistä joko valloittamalla tai kaupalla. Tenochtitln oli korkeimmillaan yli 140 000 asukasta, ja se oli kaikkein tiheästi asutettu kaupunki, joka on koskaan olemassa Mesoamerikassa. Vilkkaat markkinat, kuten Tenochtitlans Tlatelolco, jota vieraili noin 50 000 ihmistä suurimmilla markkina-aikoilla, ajoivat azkenin taloutta. Aztecin sivilisaatio oli myös hyvin kehittynyt sosiaalisesti, älyllisesti ja taiteellisesti. Se oli hyvin jäsennelty yhteiskunta, jossa tiukan kastijärjestelmän yläosassa oli aatelisia, kun taas alareunassa oli nurmenneja, indentured palvelijoita ja orjia. Azeekkiläinen usko jakoi monia näkökohtia muiden Mesoamerican uskontojen kanssa, kuten Mayan. erityisesti ihmisrangaistuksen rituaali. Aztecin valtakunnan suurissa kaupungeissa upeat temppelit, palatseja, aukioita ja patsaita tuottivat sivilisaatiot, jotka olivat epäonnistumatta omistautuneita monien atsteekkien jumalia, kuten Huitzilopochtli (sota ja aurinko) ja Quetzalcoatl (Feathered Serpent), toltealainen jumala palveli monia tärkeitä rooleja atsteekkiteollisuudessa vuosien varrella. Aztecin kalenteri, joka on yleinen suuressa osassa Mesoamericaa, perustui 365 päivän aurinkokiertoon ja 260 päivän rituaalikierrosta, kalenterilla oli keskeinen asema islantilaisen yhteiskunnan uskonnossa ja rituaaleissa. Aztecin sivilisaation eurooppalainen hyökkäys Ensimmäinen eurooppalainen vieraili Meksikon alueella Francisco Hernandez de Córdoba, joka saapui Yucatanista Kuubasta kolme alusta ja noin 100 miestä alkuvuodesta 1517. Cordobar kertoo paluustaan Kuubaan. , Diego Velasquez, lähettämään suuremman voiman takaisin Meksikoon Hernan Cortesin johdolla. Maaliskuussa 1519 Cortes laskeutui Tabascon kaupunkiin. jossa hän oppi suuren taivekkien sivilisaajien syntymistä, jonka hallitsi Moctezuma (tai Montezuma) II. Velasquezin valtuuttamana Cortes perusti Veracruzin kaupungin kaakkois-Meksikon rannikolle, jossa hän koulutti armeijansa kurinalaiseksi taisteluvaksi. Cortes ja noin 400 sotilasta sitten marssivat Meksikossa, jota auttoi kääntäjänä toimiva äidinkieli Malinche. Aztecin valtakunnan epävakauden ansiosta Cortes pystyi muodostamaan liittoutumia muiden alkuperäiskansojen, erityisesti tlascalalaisten kanssa, jotka olivat sodassa Montezuman kanssa. Marraskuussa 1519 Cortes ja hänen miehensä saapuivat Tenochtitlaniin, jossa Montezuma ja hänen kansansa tervehtivät heitä kunniakkaina vierailijoina atsteekkiteiden mukaan (osittain Cortesin fyysinen muistomerkki valkeaan Quetzalcoattiin, jonka paluu oli ennustettu Aztecin legenda). Vaikka atsteekillä oli parempia lukuja, niiden aseet olivat huonompia, ja Cortes pystyi välittömästi ottamaan Montezuman ja hänen seurueensa panttivangiksi ottamaan Tenochtitlaa vastaan. Espanjalaiset tappoivat tuhansia atsteekkiläisiä aatelisia rituaalin tanssitaidon aikana, ja Montezuma kuoli epävarmoissa olosuhteissa säilöönotossa. Nuoren veljenpoikansa Cuauhtemoc otti keisarina, ja atsteekit ajoivat espanjalaisia kaupungista. Ateekkien kotimaisten kilpailijoiden avulla Cortes asettui loukkaavan Tenochtitlania vastaan ja lopulta voitti Cuauhtemocsin vastarinnan 13. elokuuta 1521. Kaiken kaikkiaan noin 240 000 ihmisen uskottiin kuolleen kaupunkivaltiossa, joka lopulta lopetti atsteekkien sivilisaation. Vahvistuksensa jälkeen Cortes rikkoi Tenochtitlaa ja rakensi Meksikon kaupungin raunioilleen, ja siitä tuli pian Uuden maailman johtava eurooppalainen keskus. Tosiseikkojen tarkistaminen Pyrimme tarkkuuteen ja oikeudenmukaisuuteen. Mutta jos näet jotain, joka ei näytä oikealta, ota meihin yhteyttä. Marktec Cartwright julkaisi 26. helmikuuta 2014 Aztec Empirein kukoisti. 1345 ja 1521 CE ja suurimmassa osassa peittänyt suurimman osan pohjoisesta Mesoamericaa. Aztec-soturit pystyivät hallitsemaan naapurivaltioitaan ja sallimaan sellaisten hallitsijoiden, kuten Motecuhzoma II: n, asettamaan Aztec-ihanteit ja uskonnon Meksikossa. Hyvin saavutettu maataloudessa ja kaupassa, viimeinen suuri mesoamerikkalainen sivilisaatio tunnettiin myös sen taiteesta ja arkkitehtuurista, joka on yksi hienoimmista koskaan tuotetuista mantereella. Aztecin valtio on oikeastaan dokumentoitu mesoamerikkalainen sivilisaatio lähteineen, mukaan lukien arkeologia. alkuperäiskirjeitä (koodeja) sekä pitkät ja yksityiskohtaiset tilit espanjalaisilta valloittajiltaan - sekä sotilaiden miehiltä että kristillisiltä papistoilta. Nämä jälkimmäiset lähteet eivät välttämättä aina ole luotettavia, mutta Ateekkien, niiden instituutioiden, uskonnollisten käytäntöjen, sodankäynnin ja arkielämän kuva on rikas ja sitä jatkuvasti laajennetaan yksityiskohdilla, jotka on lisätty 21. vuosisadan CE-arkeologien ja tutkijat. Mainos Historiallinen katsaus Jossain noin 1100-luvulla, kaupungin keskiosat tai Altepetl, jotka levittäytyivät Keski-Meksikossa, alkoivat kilpailla keskenään paikallisten resurssien ja alueellisen vallanpitäjän kanssa. Jokaisella valtiolla oli oma hallitsija tai tlatoani, joka johti aatelisten valtakuntaa, mutta nämä pienet kaupunkikeskukset, joita ympäröivät viljelysmaat, pyrkivät pian laajentamaan vaurauttaan ja vaikuttamaan siten, että c. 1400 CE useita pientä imperiumia oli muodostunut Meksikon laaksoon. Näistä hallitseva oli Texcoco. Acholhain alueen pääkaupunki ja Tepenecin pääkaupunki Azcapotzalco. Nämä kaksi valtakuntaa palasivat kasvoilleen vuonna 1428 CE Tepanec-sodan kanssa. Azcapotzalcon voimat voitti Texcoco-liitto, Tenochtitlan (Meksikon pääkaupunki) ja useat muut pienet kaupungit. Voiton jälkeen perustettiin Triple Alliance Texcoco, Tenochtitlan ja kapinallinen Tepanecin kaupunki, Tlacopan. Alueellinen laajentumiskampanja alkoi, kun sodan pilkka-alueet - yleensä kunnianosoittajien muodossa - jaettiin näiden kolmen suuren kaupungin kesken. Ajan myötä Tenochtitlan tuli hallitsemaan Allianssia, sen hallitsijasta tuli ylimmäinen ruer - huey tlatoque (39high king39) - ja kaupunki perustettiin itselleen Azkenin imperiumin pääkaupungiksi. Maailmanmestarit, heidän valtakuntansa niin laaja ja runsaat, että he olivat vallanneet kaikki kansat. Diego Duraacuten Imperiumi jatkoi laajentumistaan 1430-luvulta lähtien ja atsekkien sotilas - jota tukivat kaikki aikuiset miehet, jotka toimitettiin liittoutuneilta ja valloitetuilta valtioilta, ja sellaiset eliittiryhmät kuin Eagle ja Jaguar-soturit - syrjäyttivät kilpailijansa. Aztec-soturit käyttivät pehmustettua puuvillapanssaria, kantavat piilossa peitettyä puuta tai ruokohelmaa ja käytti aseita, kuten superjälkimaista obsidiaanikirkko-klubia (macuahuitl), keihäs - tai dart-heittäjä (atlatl) sekä keula ja nuolet. Elite-sotureilla oli myös upeat höyhen - ja eläinten ihonpuvut ja päähineet merkitsevät heidän asemaa. Taistelut keskittyivät suurkaupunkeihin tai niiden ympärille ja kun nämä putosivat, voittajat väittivät koko ympäröivän alueen. Säännöllisiä kunnianosoituksia uutettiin ja vangit otettiin takaisin Tenochtitlaniin rituaalisen uhriksi. Tällä tavoin Aztecin valtakunta kattoi suurimman osan Pohjois-Meksikosta, jonka pinta-ala oli noin 135 000 neliökilometriä. Valtakunta pidettiin yhdessä asekaupungin virkamiesten nimittämisen, avioliittojen, lahjoitusten, kutsumusten ja tärkeiden seremonioiden, monumenttien ja taideteosten rakentamisen kautta, jotka edustivat Azmeen keisarillista ideologiaa ja mikä tärkeintä on kaikenikäisten sotilaallisen väliintulon uhka. Jotkut valtiot integroitiin enemmän kuin toiset, kun taas imperiumin ääripäillä olevat asiat muuttuivat hyödyllisiksi puskurivyöhykkeiksi vihamielisemmille naapureille, etenkin Tarascanin sivilisaatiolle. Mainos TenochtitlAn Tenochtitlanin atsteekki pääkaupunki Texcokon järven länsirannalla kukoisti niin, että kaupunki voi elää vähintään 200 000 asukasta 1500-luvun alkupuolella, jolloin se on esikaupunkimaisten Amerikan suurin kaupunki. Nämä asukkaat jakaantuivat useisiin sosiaalisiin riveihin. Yläosassa olivat paikalliset hallitsijat (teteuhctin), sitten tulivat aateliset (pipiltit), commonerit (macehualtin), maitot (mayeque) ja lopulta orjat (tlacohtin). Kerrokset näyttävät olleen suhteellisen kiinteitä, mutta niiden välillä on todisteita liikkumisesta erityisesti alemmissa luokissa. Paitsi poliittinen ja uskonnollinen pääoma, Tenochtitlaacuten oli myös valtava kauppakeskus, jossa tavarat kulkevat sisään ja ulos, kuten kulta. vihreä, turkoosi, puuvilla, kaakaopavut, tupakka, keramiikka. työkaluja, aseita, elintarvikkeita (tortilloja, chilikastikkeita, maissia, papuja ja jopa hyönteisiä) ja orjia. Espanjan hyökkääjät olivat suuresti vaikuttuneita kaupungin loistosta ja upeasta arkkitehtuurista ja taideteoksista, varsinkin Templo Mayor - pyramidista ja massiivisista kiviveistoksista. Kaupungin hallitseminen oli valtava Sacred Precinct ja sen temppelit ja monumentaalinen pallokenttä. Tenochtitlanin vesihuolto vaikutti myös suurilla kanavilla, jotka risteilivät kaupunkia, jota itseään ympäröivät chinampas - kohotetut ja tulvatut pellot - mikä suurensi merkittävästi atsteekien maatalouden kapasiteettia. Myös tulivuorenpohjat, makeavesisäiliöt makealle vedelle ja upeat kukkapuutarhat, jotka olivat täynnä kaupunkia. Koko kaupunki oli suunniteltu innoittamaan kunnioitusta ihmisillä, etenkin vieraillessaan aatelisia, jotka viihdyttelivät ylpeillä juhlallisuuksilla, näkivät, että Meksikon atsteekit todella olivat: Mainonta maailmanmestarit, niiden valtakunta niin laaja ja runsaasti, että he olivat vallanneet kaikki kansat ja että kaikki olivat heidän vasallensa. Vieraat, nähtyään niin rikkautta ja ylpeyttä ja tällaista valtaa ja voimaa, olivat täynnä kauhua. (Diego Duraacuten, Espanjalainen friari, lainattu Nicholsissa, s. 451) Mitologia ja uskonto, samoin kuin muinaisimpiin kulttuureihin, liittyivät tarkasti atsteekseihin. Tenochtitlaacutenin perustajajoukko perustui uskomaan, että Itlamakutenin (literally 39Land of White Herons39: n ja Aztecin nimi) alkuperäiskansat olivat ensin asettuneet Meksikon laaksoon. Heille oli osoitettu tapa, jonka heidän jumalansa Huitzilopochtli oli lähettänyt eagle kotona kaktus osoittamaan täsmällisesti, missä nämä maahanmuuttajat olisi rakentaa uusi koti. Jumala antoi näille ihmisille myös nimen, Meksikon, joka yhdessä muiden etnisten ryhmien kanssa, jotka samoin puhuivat naahuatlia, kokoontuivat kollektiivisesti kansojen, jotka tunnetaan nyt nimellä azteekit. Aztecin pantheon sisälsi sekoitus vanhoja Mesoamerian jumalia ja erityisesti Meksikon jumaluuksia. Kaksi tärkeintä jumalia palvoivat Huitzilopochtli (sota ja auringon jumala) ja Tlaloc (sateen jumala), ja molemmilla oli Templo Mayorin pyramidin temppeli Tenochtitlanin sydämessä. Muita tärkeitä jumalia olivat Quetzalcoatl (monien mesoamerikkalaisten kulttuurien yhteinen käärmeen jumala), Tezcatlipoca (Texcoco), Xipe Totec (kevät ja maatalous jumala), Xiuhtecuhtli (tulen jumala), Xochipilli (kesäkauden ja kukkien jumala) , Ometeotl (luojan jumala), Mictlantecuhtli (kuolleiden jumala) ja Coatlicue (maa-äiti jumalatar). Tämä joskus hämmentävä joukko jumalia esitti ihmisen tilan kaiken puolen. Näiden jumalien kunniaksi annettavien seremonioiden ajoitus määrättiin useista kalentereista. Oli 260 päivän islantilainen kalenteri, joka oli jaettu 20 viikkoon, kussakin 13 päivässä, joka sisälsi nimiä kuten Crocodile ja Wind. Aurinko kalenteri koostui 18 kuukaudesta, kustakin 20 päivästä. Myös Venuksen nousua kattavan 584 päivän ajanjakso oli tärkeä, ja aurinkoa pidettiin 52 vuoden ajalta. Planeettojen ja tähtien liikkuvuutta tarkennettiin huolellisesti (vaikkakaan ei Mayan mukaan), ja ne antoivat motiivin useiden uskonnollisten rituaalien ja maatalouskäytäntöjen ajankohdalle. Aurinko, ei ole yllättävää, oli suuri merkitys atsteekille. He uskoivat, että maailma kävi läpi kosmisen aikakauden sarjan, jokaisella oli oma auringonsa, mutta lopulta jokainen maailma tuhoutui ja korvattiin toisella, kunnes viides ja viimeinen ikä oli saavutettu - nykyään atsteekille. Tämä kosminen edistyminen oli ihmeellisesti edustettuna kuuluisassa Sun Stone, mutta myös kasvaa monissa muissa paikoissa. Jumalia kunnioitettiin festivaaleilla, banketteilla, musiikilla, tanssilla, patsaiden sisustuksella, suitsukkeilla polttamalla, arvokkaiden tavaroiden rituaalisella hautaamalla, verenvuodatuksin, eläinten uhrauksilla. Ihmiset, sekä aikuiset että harvemmin lapset, joutuivat usein uhraamaan metaforisesti 39 jumalat ja pitämään heidät onnellisina, etteivät he vihastu ja tekisi elämän vaikeaksi ihmisille lähettämällä myrskyjä, kuivuutta jne. Tai jopa pitämään aurinko näkyvissä joka päivä. Uhrit otettiin yleensä menettämästä puolelta sodissa. Itse asiassa ns. 39Flowery Wars39 oli nimenomaan ryhtynyt keräämään uhrautuneita uhreja. Arvokkaimmat tarjoukset olivat ne soturit, jotka olivat osoittaneet suurta rohkeutta taistelussa. Uhri itse voisi kestää kolmea päämuotoa: sydän poistettiin, uhri leikattiin, tai uhri taisteltiin toivottomasti yksipuolisessa kilpailussa eliitin sotureita vastaan. Mukana oli myös henkilöitä, jotka pukeutuivat tiettyyn jumaluuteen ja huipentui seremoniaan itse uhrina. Arkkitehtuuri amp art Azteekit olivat itse arvostamaan taidetta ja he keräsivät kappaletta koko imperiumistaan takaisin Tenochtitlaacutenille ja usein seremoniallisesti haudattuina. Aztec-taide ei ollut mikään muu kuin eklektinen ja vaihteli pienoiskoossa kaiverrettujen arvokkaiden esineiden ja massiivisten kiven temppeleiden välillä. Monumentaaliset veistokset olivat erityisen suosikki ja ne voisivat olla pelottavia hirviöitä kuten valtava Coatlicue-patsas tai olla hyvin elämää, kuten kuuluisan Xochipilli-veistoksen veistos. Käsityöläiset voivat erikoistua metallityöhön, puuveistoksiin tai kivenveistoksi, ja käytettyjä materiaaleja, kuten ametistiä, kalliokäriä, kultaa, hopeaa ja eksoottisia höyheniä. Ehkä joitain upeimpia esineitä ovat ne, jotka käyttivät turkoosi mosaiikkia, kuten Xuihtecuhtlin kuuluisa naamio. Puutarhaalusten yhteisiä muotoja ovat kirkkaanvärisiin antropomorfisiin maljakoihin, ja erityinen huomata oli Cholollanin hienoksi valmistettu ja arvostettu Cholula ware. Aztec-taide kuvasi kaikenlaisia aiheita, mutta erityisen suosittuja olivat eläimet, kasvit ja jumalat, erityisesti hedelmällisyyttä ja maataloutta koskevat. Taidetta voitaisiin käyttää myös propagandana levittääkseen Tenochtitlanin keisarillista määräävää asemaa. Esimerkkejä kuten Sun Stone, Tizoc-kivi ja Trono of Motecuhzoma II kuvastavat aztec-ideologian ja pyrkivät lähentämään poliittisia hallitsijoita kosmisiin tapahtumiin ja jopa itse jumaliin. Jopa arkkitehtuuri voisi saavuttaa tämän tavoitteen, esimerkiksi Templo Mayor pyramidi pyrkii jäljittelemään pyhää käärmeen vuorta astemien mytologiassa, Coatepec, ja temppeleitä ja patsaita, joissa on azeekk symboleja perustettiin koko imperiumiin. Aztecin valtakunta, joka hallitsi noin 11 000 000 ihmistä, oli aina joutunut käsittelemään pieniä kapinointeja - tyypillisesti, kun uudet hallitsijat ottivat vallan Tenochtitlantissa - mutta niitä oli aina rikottu nopeasti. Vuorovesi alkoi kuitenkin kääntyä, kun Ttexcala ja Huexotzingo löysivät voimakkaasti atsteekit vuonna 1515. Espanjan saapuessa jotkut näistä kapinallisosista ottaisivat jälleen kerran mahdollisuuden saada itsenäisyytensä. Kun valloittajat lopulta saapuivat vanhoilta maailmoilta, jotka heittävät kelluvat palatsejaan ja Hernaacuten Corteacutesin johdolla, heidän alkutuotonsa Aztekkien johtajan Motecuhzoma II: n kanssa olivat ystävällisiä ja arvokkaita lahjoja vaihdettiin. Asiat kääntyivät kuitenkin hapanteeksi, kun Tenochtitlantissa tapettiin pieni espanjalainen sotilasryhmä, kun Corteacutes oli pois Veracruzissa. Aztec-soturit, jotka ovat onnettomia Motecuhzoman passiivisuudesta, kaatoivat hänet ja asettivat Cuitlahuacille uuden tlatoanin. Tämä tapahtuma oli juuri mitä Corteacutes tarvitsi ja hän palasi kaupunkiin lievittämään surmattua jäljellä olevaa espanjalaista, mutta joutui vetäytymään 30.6.1520 CE: ssä, mikä tunnettiin nimellä Noche Triste. Paikallisten liittolaisten kerääminen Corteacutes palasi kymmenen kuukautta myöhemmin ja vuonna 1521 CE asettui kaupungin ympärille. Ruoan puuttuminen ja taudin tuhoaminen, Cuauhtemocin johtama atsteekit lopulta romahtivat 13. elokuuta 1521 CE: n kohtalokkaaseen päivään. Tenochtitlan purettiin ja sen monumentit tuhoutuivat. Uuden Espanjan siirtomaa uudesta pääkaupungista ja pitkästä Mesoamerican sivilisaatiosta, joka oli venytetty takaisin Olmeciin, tuli tuhkasta nousi dramaattiseen ja julmaan loppuun. Tietoa kirjailijasta Markilla on M. A. kreikkalaisessa filosofiassa ja hänen erikoisaiheitaan ovat keramiikka, antiikin Amerikka ja maailmanmustiologia. Hän rakastaa vierailemista ja lukemista historiallisista kohteista ja muuntaa tämän kokemuksen ilmaisiksi artikkeleiksi, jotka ovat kaikkien saatavilla. Auta meitä kirjoittamaan lisää Ole pieni, voittoa tavoittelematon organisaatio, jota harjoittele vapaaehtoisia. Jokainen artikkeli maksaa noin 50 historiakirjasta lähdemateriaalina sekä muokkaus - ja palvelinkustannukset. Voit auttaa luomaan vielä enemmän ilmaisia artikkeleita jopa 5 kuukaudessa. ja hyvin antaa sinulle ilmaisen kokemuksen kiittääkseni Tulkaa jäsen kirjallisuus Coe, M. D, Meksiko (Thames amp Hudson, 2013). Jones, D, Aztec amp Mayan mytologia (Southwater, 2007). Mann, C. C, 1491 (Siete Cuentos, 2013). McEwan, C, Moctezuma (British Museum Press, 2009). Miller, M. E, Ancient Meksikon ja Mayojen jumalien ja symboleiden kuvitettu sanakirja (Thames amp Hudson, 1997). Miller, M. E, Mesoamerican taidetta (Thames amp Hudson, 2012). Nichols, D. L Pool, C. A, Mesoamerican arkeologian Oxford-käsikirja (Oxford University Press, USA, 2012). Soustelle, J, Ateekkien jokapäiväistä elämää (Dover Publications, 2011). Townsend, R. F, The Aztecs (Thames Hudson, Lontoo, 2009) Oikeudellinen huomautus Kirjoittanut Mark Cartwright. julkaistu 26. helmikuuta 2014 seuraavan lisenssin alla: Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike. Tämä käyttöoikeus antaa toisille mahdollisuuden remixoitua, muokata ja rakentaa kyseistä sisältöä kaupallisesti, kunhan he myöntävät tekijälle luvan ja lisensoivat uudet luomukset samoilla ehdoilla. Liittyvä sisältö Tenochtitlanin pääkaupungissa keskittynyt Aztec Empire hallitsee suurimman osan Mesoamericaa 15. ja 16. vuosisadalla. Sotilaallisen valloituksen ja kaupan laajentumisen myötä myös Azteekin taidetta leviää, auttaen Ateekseja saavuttamaan kulttuurisen ja poliittisen hegemoniansa aiheidensa alla ja luomaan jälkipolville konkreettisen ennätyksen taiteellisesta mielikuvituksesta. jatkaa lukemista Mark Cartwright julkaistu 02 syyskuu 2013 Aztecin sivilisaatio, joka kukoisti Mesoamerica 1345-1521 CE on saanut surullisen maineen verenhimoinen ihmisrangaistus kanssa rohkeat tarinoita lyömässä sydän on repimättömiä edelleen tietoinen uhri, dekpaaminen, nylkeminen ja purkaminen. Kaikki nämä asiat tapahtuivat, mutta on tärkeää muistaa, että atsteekit. jatkaa lukemista Mark Cartwright julkaistu 18. maaliskuuta 2015 Azteit osallistuvat sodankäyntiin (yaoyotl) hankkimaan alueita, resursseja, kumoamaan kapinallisia ja keräämään uhrautuvat uhrit kunnioittamaan jumaliaan. Warfare oli olennainen osa atekkikulttuuria, jossa kaikkien miesten odotetaan osallistuvan aktiivisesti ja taistelu, jota kutsutaan Nahuatl-runoiksi 39 kilven laulusta39, pidettiin ikuisena uskonnollisena. jatka lukemista Mark Cartwright julkaistu 27. kesäkuuta 2014 Suklaa oli Mesoamerican halutuimmista elintarvikkeista, ja sitä kuluttivat muun muassa Olmecin, mayan ja atsteekkien sivilisaatiot. Sen kulutus levisi jopa kaupallisten reittien kautta muualle Amerikkaan, mukaan lukien Chacon nykyaikaisessa uudessa Meksikossa. Varhain tunnettu suklaan käyttö oli Olmec noin 1900 eaa ja nautittiin juomana. jatkaa lukemaa Joshua J. Mark julkaistu 30.10.2014 Muinaisen maailman ihmisille ei ollut epäilystäkään siitä, että ihmisen sielu säilyi ruumiillisessa kuolemassa. Riippumatta siitä, mitä yksittäisten ihmisten näkemykset olisivat aiheellisia, kulttuurisesti heidät herätettiin käsityksestä siitä, että kuolleet elävät toisessa muodossa, joka vielä vaati jonkinlaista ravintoa, useissa sanoituksissaan pitkälti sanelevassa jälkivaikutuksessa. jatkaa lukemista Mark Cartwright julkaistu 27. elokuuta 2013 The Leftrsquo on Etelä-Asukkaan tai lsquoBlue Hummingbirdin Huitzilopochtli (pron. Huit-zi-lo-pocht-li) tai lsquoHummingbird on yksi tärkeimmistä jumaluuksista Aztec-pantheonissa ja Meacutexica hän oli korkein jumala. Hän oli auringon ja sodan jumala, jota pidettiin atseettisen pääoman Tenochtitlaacutenin suojelijana ja siihen assosioituna. jatkaa lukemista Mark Cartwright julkaistu 10. lokakuuta 2013 Montezuma, tai oikeammin, Motecuhzoma II Xocoyotzin (alias Moctezuma) tai lsquoAngry kuin Lordrsquo oli viimeinen täysin itsenäinen hallitsija Aztecin imperiumin ennen sivilisaatiojärjestöjen romahtanut käsissä Espanjan 1500-luvun alussa. Tlatoanin, eli lsquospeakerrsquo: n, asemassa vuonna 1502 CE hän asettuisi. jatka lukemista Mark Cartwright julkaistu 5. maaliskuuta 2016 Pulque on alkoholijuoma, jota Maya, Aztecs, Huastecs ja muut muinaiset Mesoamerica-kulttuurit humalivat. Samoin kuin oluen, se on valmistettu fermentoitu mehu tai sap of the maguey kasvi (Agave americana). Azeekkikielellä Nahuatl tunnettiin octlina ja Maya oli chih. Vain lievästi alkoholipitoisuus, pulkin voimakkuus lisääntyi usein. jatkaa lukemista Mark Cartwright julkaistu 1. elokuuta 2013 Quetzalcoacuteatl (pron. Quet-zal-co-at) oli yksi antiikin Mesoamerican tärkeimmistä jumalista. Jalo, joka tunnetaan nimellä läiskytetty käärme, on sekoitus linnun ja röyhtäkäärän käärmeestä ja hänen nimensä on yhdysvaltalainen kvartsi - smaragdialumiininen lintu - ja coatl tai käärme. Hänet tunnettiin myös nimellä Kukulkaacuten Maya, Gucumatz Quicheacute. jatkaa lukemaa Mark Cartwright julkaistu 4. syyskuuta 2013 Aztec Sun Stone (tai kalenterikivi) kuvaa viidestä peräkkäisestä auringon maailmasta atsteettisestä mytologiasta. Kivi ei siis missään mielessä ole toimiva kalenteri, vaan pikemminkin se on yksityiskohtaisesti veistetty aurinkokenno, joka asekaisille ja muille mesoamerikkalaisille kulttuureille edusti hallitsijoita. Kiven yläosassa on päivämääri (13 reed), joka edustaa. jatkaa lukemista Aztecin talouskauppa ja valuutat Azteekit kauppaavat kaiken, mikä oli tärkeä osa heidän elämäänsä ja heidän taloutensa tukivat voimakkaasti maataloutta ja maanviljelyä. Aztec-viljelijät kasvoivat papuja, squashia, avokadoja, tupakkaa, hamppua ja paprikaa, mutta tärkein viljely oli maissi. Alkuteknisistä tavoista ja viljelyvälineistä huolimatta atsteekalaiset viljelijät tuottivat tarpeeksi ruokaa paitsi omien tarpeidensa lisäksi myös koko kaupungin tarpeisiin, ja tämä oli keskeinen rooli asekkien sivilisaatioiden taloudessa ja kaupassa. Aseiden lisäksi Aztecs-markkinat tarjoavat erilaisia tavaroita ja palveluita, mukaan lukien kaiken, mitä voi ajatella. Raaka-aineita, valmiita tuotteita, koruja, puuta ja jopa lääkkeitä voitiin ostaa tässä yhden luukun ja Ateekkien tärkeimmistä kokoontumispaikoista. Heidän menetelmänsä vaihto oli kunnianosoitus ja kauppa. He vaihtelivat eri valuuttoja käyttäen, mutta Azkenin elämän talouteen vaikutti pääasiassa tämä markkinapaikka, atsteekkiyhteisön sydän. Aztecin viljely ja chinampas Azteekit viljelivät chinampaita, joissa oli matalia järviä, jotka oli täytetty neliömäisellä mutaisella mudalla tai märällä maaperällä. Nämä pienet kumpuilevat maat olivat hyvin hedelmällisiä, mikä helpotti viljelykasvien kasvua. Heidän johdonmukaisuutensa antoivat Ateekseille, joilla ei silloin ollut monimutkaisia työkaluja, käyttää vain tikkuja maata kääntämiseksi. Tähän päivään asti nämä kelluvat puutarhat ovat edelleen Mexico Cityssä, ja tuolloin muodostivat selkäranka Aztecin viljelyjärjestelmästä. Aztecin maatilan jumalat perustuivat uskontoon, atsteekseilla oli tiettyjä jumalia, joita he palvoivat maataloudessa. Centeotl oli maissijumala, kun taas Tlaloc oli sateensa ja hedelmällisyysjumalansa. Huitzilopochtli, sodan ja auringon jumala tarvitsi ihmisveren ja sydämet niin, että aurinko nousisi joka aamu, mikä on tietenkin maatalouden kannalta välttämätöntä. Näin ollen atsteekit pitivät monia uskonnollisia seremonioita tärkeinä sadonkorjuun ja istutuksen juhlaa varten, jotta atsteekit voisivat varmistaa hedelmällisyyden jumalista. Eri tavaroita antiikin atsteekit myyisivät Aztecin kauppiaita ja kauppiaita Kaupankäynti oli äärimmäisen tärkeää, joten kauppiaiden ajattelutapa oli erittäin hyvä Aztecin yhteiskunnassa. He olivat luokkia aatelien alapuolella, mutta ylempien maiden yläpuolella ja tämä erityinen alaryhmä oli useimmiten peritty. Kauppiaita, jotka matkustavat kauas taakseen kaupungin yli, kutsuttiin pochtecaksi, ja he hallitsivat markkinoita Aztecin valtakunnan aikana niiden kauas paljain esineiden ja tavaroiden vuoksi, joita ei voitu saada Aztecin kaupungin rajojen sisällä. Taaksepäin päivällä aztec kauppiaat joutuivat kuljettamaan eniten tavaroita käyttämällä tampaista, joka oli otsahihna. Tämä oli kovaa työtä ja kun kauppiaat vaativat kunnioitusta ja asemaa, heidän olisi myös tehtävä kovia töitä. He matkustavat pitkään ja kaukaa, jopa ylittävät vedet käyttävät kanootteja. Suurimman markkina-aseman Aztec-valtakunnassa Kauppapaikka tai nimellä Aztecs kutsuivat sitä Tianquiztli sijaitsi lähellä temppeliä yhteisön keskustassa kaikissa suurissa kaupungeissa. Tämä asema oli tärkeä, koska kuten olemme aiemmin maininneet, atsteekkien aikakausi oli kaupankäynnin ydin, järjestelmä, jolla aztecin sivilisaatio siirtyi ja tarjosi kansalaisten keskittimen. Espanjalainen valloittaja Cortes ilmoitti, että tämän ajan suurimmat markkinat olivat Tenochtitlanin sisarkaupungin Tlatelolco. Jopa 60 000 ihmistä keräsi siellä päivittäin, koska se oli avoinna ympäri vuorokauden ympäri vuoden. Pienemmät Aztec-markkinat erikoistuivat tiettyihin tavaroihin tai palveluihin. Esimerkiksi yksi markkinapaikka tunnetaan orjien myynnistä, kun taas toinen erikoistuu korujen myyntiin. Useimmissa tapauksissa pienemmät olivat avoimia vain viisi päivää viikossa, kun taas suuret markkinat olivat avoinna seitsemän päivää viikossa, jolloin azeekkien ihmiset saivat mitä he tarvitsivat joka viikonpäivä. Aztec-valuutan kangaskauppa oli tärkeä Aztec-yhteiskunnassa Aztec-aikoina yhteinen valuutta oli tietenkin kauppaa ja vaihtokauppaa. Kaksi tavallisinta tapaa, jolla Aztecs muutti, oli suklaan ja puuvillan avulla valmistettujen kaakaopapujen käyttö, ja mielenkiintoinen sana suklaa todellisuudessa tuli Nahtul-kielestä xocolati. Ne vaihtelevat arvosta riippuen pavun tai puuvillan laadusta. Azteekit käyttivät myös Quachtli-nimistä rahaa, vaikka tämä ei ollut yhtä yleistä kuin vaihtokauppaa tai kaupankäyntiä ja oli taas puuvillan muoto, joka oli leikattu standardipituisiin. Lopulta ja kummallisinta, atsteekit harjoittivat joskus myy - mään lapsiaan tavaroiden tai palveluiden puolesta. Kaakaopavut Kaakaopavut olivat yleisimpiä ja tärkeimmät valuutat, joita atsteekit käyttivät. Mitä korkeampi papujen laatu, sitä korkeampi arvo on. Maaperän laatu pavunviljely kasvoi ja suotuisat sääolosuhteet heijastuivat pavun laadussa, ja atsteekit käyttivät tätä valuuttaa pieniin ostoihin. Kaakaopapujen nimi on todella kutsuttu kaakaon nimellä azeekkien kansa, ja se tulee tietenkin nimeltään Theobroma Cacao. Kun sanan englanninkielinen versio muuttui todella mysteeriksi, se on kuitenkin se, että sitä olisi voitu laimentaa tai sanoa tai kirjoittaa väärin jossain vaiheessa ja sana kaakaota jumissa. Suurempia ostoksia käydään kauppaa Quachtlin tai kankaalla. Sen arvo kasvoi, jos se oli kudottu tiukasti ja se saattaisi maksaa jopa 300 kaakaopapua. Aztecin aikoina uskottiin, että noin kaksikymmentä pituutta jopa löyhästi kudottua kangasta oli tarpeeksi keskimääräisen perheen elämään vuosittain. Joten tietysti Quachtli oli tärkeä mutta myös harvinaista omistaa suuria määriä. Kaikkien luokkien Aztec-yhteiskunnan, tajaderas tai hoe-rahan käyttämät, valmistettiin ohuesta kuparista ja niillä oli tavallinen paino ja koko. Sitä kutsutaan joskus kaisaharaksi, koska se on samanlainen kuin haavan muoto. Tajaderat ostettiin kaakaopavulla ja käytettiin sitten muiden tavaroiden kauppaan Tlatelolcon, joka oli päämarkkina-alue, jota myyjät kävivät säännöllisesti muualta maailmasta. Aztec Children Shockingly and sadly as we mentioned before, Aztec children were also used sometimes as currency. It was a common practice among the Aztecs to sell their children as a slave or even for sacrifice, with an Aztec child sometimes selling for up to 600 cocoa beans Aztec trading, currency and the economy in summary Trading was in Aztec times a very important act, that kept society moving and pushing forward. The Aztec people would trade daily, visit the marketplace and use the various forms of accepted currency to make their purchases. This practise is of course not unique to the Aztec people, but with the marketplace being a large part of Aztec society it was as import here as anywhere. Faisal Khan is right about a few things, including the lack of a main beast of burden, but his answer reflects the misinformation in Wikipedia and other such sources, which I will try to correct here with my professor039s help. The pre-Conquest Mesoamerican markets were highly hierarchical and geography dependent, and the long-term expansion of the Triple Allianceempire directly promoted the growth and volume of trade in various arteries (in and outside the Valley of Mexico) leading to the centralhighest-ranked market at Tlatelolco. These arteries (and veins) stretched from the Valley down to the Isthmus of Tehuantepec via the quotRoad to Xoconochcoquot and along both coasts of what is now Mexico, and there039s no doubt that millions of commoners, merchants ( oztomecatl and pochtecatl . independent and state merchants, respectively), and other people traversed at least the interior routes. The government, however, sent militaryeconomic expeditions to other quotcountriesquot in Mesoamerica for trade and eventually set up regular trade routes outside the Empire. Exchange was all people-driven, because the Empire had goals to satisfy its nobles with luxury goods and to feed its people. The markets had judges who monitored people039s behaviour and trading practices, and even though the trading itself was chaotic, everything from the area of the citytown the market was in to the types and numbers of goods were closely ordered and checked by the pochteca (merchants who served as spies and recon for the government). 1. Cacao beans (for very small purchases) and bolts of cloth called quachtli (larger purchases) were the major currencies of the Aztec markets, and I think the quachtli was more often used than the cacao bean or copper axe, because of availability and its extensive use in paying taxes and tributes. Minor currencies included seashells, rare stones, T-shaped copperbronze axes, and quills of gold and salt. 2. Yes, special slaves were used to carry goods for the nobility and the pochteca . but, more often, people just traded what they had, and all kinds of specialist producers would sell their wares in booths. Those weren039t really slaves in the traditional sense, but carriers, or tlameme . who went with various expeditions to fringe regions of the Empire or other non-imperial domains. The tlameme also served various markets when not traveling outside the Empire. Because the millions of Nahua and Otomi people all needed goods, they traveled to local markets for common goods and to the larger higher-rank markets when they needed something unique or special. 3. As for the actual trade goods (sorry for taking so long to get here) Their economy featured a variety of agricultural and militaryindustrial goods. Although the Nahua diet of chillies, tomatoes, pulque, avocados, and mainly beans and lime-washed maize was primary, occasionally domesticated turkeys, dogs, and the Muscovy duck were used in a limited fashion for food and for hunting (also fishing in the Valley). All of those foods were traded in the markets, along with live animals, vegetables, fruit, and medicinal plants. Non-food goods: Obsidian (for prismatic blades), ceramics (including glazed pottery and cookware like corn grinding dishes and griddles), copper and bronze tools, cotton and military clothing, jade, obsidian, rock crystal, amber, turquoise, gold, and silver ornaments and luxury goods, feathers (of the quetzal, parrot, and macaw) for military decoration, slaves themselves, cacao beans, salt, (painted) manuscripts, and sculptures, usually of stone. My sources: The Aztecs . 3rd edition, Michael E. Smith (he039s probably the most experienced and prolific Mesoamerican anthropologist) William Fowler . noted expert of Mesoamerican anthropology at Vanderbilt University and one of the best professors I039ve ever had. 1.8k Views middot View Upvotes middot Not for Reproduction The Aztec039s were essentially a non-agricultural trading economy, they never really at the time had used animals in harvesting large swaths of land for say rice or wheat plantation. The plough had not been invented as far as the Aztecs were concerned. So thus, even in their trading system, they did not have the transportation to moe massive volume (like food grain). The Aztecs did not have beast of burden (cow, mule, horse, etc.) in their trade. Surprisingly, animals were not used to ferry the traded goods, men were, in particular slaves were. Hence the volume also diminished significantly when trying to trade outside the empire (because of the long and treacherous distances) and there is only so much a man can carry. Trading was limited to smaller more manageable items. Their currency for trade was the Cacao bean. Most of the trade was done within the Aztec empire (to the surprise of the Spaniards). They found out that because of the brutal payback the Government wanted from all the tribes over which they rules. Their trade was predominantly limited to two areas: marketplace and neighboring adjoining areas to the empire. Here is a very exact summation from the Wiki page on Aztec society039s trade: Prior to the fall of the Aztec, the Aztec people had a stable economy driven by a successful trade market. The markets, which were located in the center of many communities, were well organized and diverse in goods, as noted by the Spanish conquistadors upon their arrival. The regional merchants, known as tlanecuilo tended to barter utilitarian items and foodstuffs, which included gold, silver, and other precious stones, cloth and cotton, animal skins, both agriculture and wild game, and woodwor k. The trade market of the Aztec people was not only important to commerce, but also to the socialization, as the markets provided a place for the people to exchange information within their regions. This type of trade market was used primarily for locally produced goods, as there was not much traveling needed to exchange goods at the market. With no domestic animals as an effective way to transport goods, the local markets were an essential part of Aztec commerce. However, the Aztec nobility obtained much of their merchandise from neighboring highland basins, distant places within the empire, and from land beyond the empire therefore creating the need for a long distance trade organization. Reference: The Cacao Bean (the currency of the Aztecs). Wiki page on the Cacao (or Cocoa bean: en. wikipedia. orgwikiCac. ) Aztecs: Trade, Economy and Merchants: library. thinkquest. org16. The Aztec trading system: socybertyhistorythe. Aztecs: Trade in the Marketplace: plu. edu 8.1k Views middot View Upvotes middot Not for Reproduction
Comments
Post a Comment